Jirka D.

kutil007@centrum.cz


Zdravím všechny členy klubu a ostatní příznivce M 22. Osud tomu chtěl a i já se stal majitelem M 22.Jak jsem k ní přišel je vyprávění na samostatný článek a vyřešení dopravy na další. Mulču jsem koupil v obci Cetoraz u Pelhřimova. Když mi přišly fotky a viděla je manželka zazněla věta, kterou slyšel snad každý (jen v jiné souvislosti a nejspíš v televizi) Jeď táto do Pelhřimova, prohlídni si krematorium ať víš do čeho jdeš! Multikáru, to nemyslíš vážně. Myslel jsem to vážně. Středa nebo čtvrtek vyšel inzerát. V neděli mi poslal bývalý majitel fotky. Na těch fotkách nevypadá až tak zle. Tak jsme další víkend zabetonovali strop nad dílnou.



Domluvil jsem dopravu a v sobotu 1. 11. 2008 opoledne stála mulča na zahradě. Původně jsem chtěl jen zadní nápravu na stavbu nějakého samohybu potřebného při rekonstrukci rodinného domu. Původní majitel sice do inzerátu uvedl, že ji prodá i po dílech, ale nakonec mi ji vnutil celou. Ani mě snad nemusel přemlouvat. Stačilo jen zmínit, že by ji raději prodal celou. Na samohyb seženu nápravu z něčeho jiného (nejlepší by byla z malé Avie). I když je mulča značně opotřebovaná a ne úplně kompletní, chtěl bych jí zprovoznit a používat místo přívěsu, který jsem pořídil původně za malotraktor.



Ale zpět k M 22. Došlo na kontrolu stavu vozidla. Pedál spojky - ani se nehnul. Pedál brzdy - to samé. Říkám si začíná to dobře - jestli to tak půjde dál........... Zběžná kontrola motoru. Točí se - výborně, ale nějak zlehka - uvidíme. Kontrola ventilů - seřízení, žhavičky, nová elektroinstalace k nim a ke startéru. Pak přišla na řadu palivová soustava. Nádrž - směs nafty, vody a děsnýho bordelu. To samé i filtr. Po výměně filtru a odvzušnění soustavy přichází čas prvního startu. Po několika marných pokusech se nechal motor přemluvit až stříkačkou oleje do válce. Rozběhl se, ale žádná sláva. Šel jen ve vysokých otáčkách a na jeden válec. Druhý jen tak občas bouchnul, aby se neřeklo. Po ubrání plynu se zastavil.



Následovalo přeměření tlaků...........,demontáž motoru, výměna kroužků a oprava hlavy.(Bylo prasklé ventilové sedlo)



Teď už je zdravotní stav motoru o něco lepší. Výměna kroužků není pro vyběhaný motor to nejlepší řešení, ale zatím potřebuji aby šel nastartovat a udržel volnoběh, abych mohl vyskoušet funkčnost převodovky a zadní nápravy. Ještě musím opravit ovládání spojky a prozatím alespoň ruční brzdu. Až to bude funkční a motor v rámu, zkusím jízdu na podvozku. Čekám na lepší počasí, dílna ještě není hotová. Zatím budu shánět chybějící díly a až vyskočí venkovní teplota o nějaký ten stupínek nahoru, budu pokračovat v opravách.



Chtěl bych požádat o pomoc při identifikaci přívěsu. Mám za to, že podvozek je konstrukčně stejný, jen ze slabšího materiálu. Díky tomu asi nepůjde předělat na sklápěčku, jak jsem původně zamýšlel. Chtěl bych požádat některého člena klubu, který přívěs vlastní, jestli by přeměřil mareriál konstrukce podvozku a tyto informace mi poskytl, popřípadě se mnou konzultoval další podrobnosti. Jde mi zatím hlavně o podvozek, plošina by měla být nahrazena korbou. Na štítku je typ ABO/2/3 K.f.l. Wanzleben, Sitz Eilsleben r. v. 5/73.

Rozměry - rozchod 895 mm, rozvor 1210 mm, ložná plocha 1960 x 1320 mm, horní hrana ložné plochy 840 mm. Ložná plocha není originál, někdo ji dělal. Korba na přívěsu, když jsem ho získal já, nebyla.